27 februari 2008

Fredagsfusk


Vem har tid att göra egen pasta? Inte jag i allafall och definitivt inte på en fredag. Här ett suveränt fuskknep från Jamie som är helt i min stil. Köp färdiga lasagneplattor, rulla ihop dem och strimla för lagom oregelbunden tagliatelle. Ha, vad snyggt det blir.
– Va, har du gjort egen pasta säger maken.
Jag nickar till svar och tar en sipp på vinet. Den rostade parmaskinkan som jag inte gjort sedan i somras, imponerar den också. Nu tar jag ledigt från köket. Ha en trevlig kväll.



Pasta med purjolökscrème och rostad parmaskinka (för två personer)

1 stor purjolök
2 finhackade vitlöksklyftor
2 dl matlagningsgrädde
färsk timjan
1-2 dl riven parmesan

Skär purjolöken i tunna strimlor. Fräs en kort stund i olivolja tillsammans med vitlöken. Häll på grädde och timjan och låt det sjuda på svag värme tills det kokat ihop till en créme. Smaka av med salt och peppar. Avsluta med att röra ner parmesan.
Rostad parmaskinka är suveränt gott. Lägg skivorna på en bakpappersklädd plåt och rosta i ugnen på 200 grader i cirka fem minuter, tills den blir knaprig. Servera bums med lite rucollasallad vid sidan om.


2 kommentarer:

Bondhustrun sa...

Jag gjorde avocado-chokladmoussen igår. Tyvärr hade jag två jättemogna avocadofrukter och en ganska hård, så det blev inte helt optimalt. Sen gick det inte att få den helt slät heller, men det kanske är min mixerstav som är slö! God smak var det, även om det kliade lite i munnen på mig (jag vet inte vad det är i avocado som gör att jag kan reagera så, men det gör jag ibland, i synnerhet om den är lite halvhård, avocadon alltså). Men vi åt och det var gott, jag följde inte receptet exakt eftersom jag inte hade datorn just då, så jag höftade nog lite...

Onekligen ett spännande recept, skulle jag säga!

Ninna sa...

För att få den där helt släta strukturen krävs nog perfekt mogna avokados. Jag hade inga problem med att få den jämn och fluffig. Kul att du gillade smaken, då är jag inte helt fel ute, även om blandningen fortfarande får mig att rysa.