26 februari 2008

Chokladmousse på grönt


Det är inte grönt utan rött som är den nya svarta. I alla fall om man ska tro filmstjärnorna på årets Oscarsgala. Både mattan och klänningarna lyste röda. Klockan 22.00 på SVT 1 i kväll tänker jag ta mig en titt, för att se om det stämmer. Det blir sportlovsglamour med en mix av Hollywoods superstjärnor och hemgjord chokladmousse. Brunt kommer aldrig att bli den nya svarta, jag vet, men den här moussen döljer en hemlighet som inte skapar oro inför en slimmad Gallianoblåsa. Enda kruxet är innehållet som jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till.

Håll i er, den är gjord på avokado som mixas med kakao, lite vatten och honung. När jag tänker avokado och kakao får jag kväljningar, men den färdiga blandningen smakar bara god chokladmousse. Jag vet inte om mina smaklökar har domnat, så för säkerhets skull testade jag på barn och make. Samma resultat, gott med lite mer nötsmak än vanligt.

Det blir knappast sämre av att den görs på fem minuter, utan en massa krångel och med ett supernyttigt innehåll. Snälla kan inte någon göra den och berätta vad ni tycker? Jag kommer att blundar när jag gör den igen till kvällens glittergala.

Chokladmousse

3 mogna avokado
1 1/2 dl kakao
1/2 dl vatten
knappt 1 dl honung
färkpressad citronsaft

Mixa avokado. kakao, vatten och honung till en jämn och fluffig smet. Smaka av med färskpressad citronsaft och eventuellt lite mer honung. Servera med hallon och glöm bort avokadon.
Receptet är gjort av Cecilia Davidsson som tidigare serverade underbar mat på Yogayama. Idag driver hon sin egen cateringfirma Curlyfood.

27 kommentarer:

Anna sa...

Men HUR kommer man på den kombinationen? Det låter ju helt vansinnigt även om jag tror på ditt ord om att det är gott. Och hur många kombinationer testades och förkastades innan den här klev fram som vinnare?

Unknown sa...

Det later som du last Jessica Seinfelt's kokbok "Deceptively Delicious". Den handlar om hur man lurar barn att ata gronsaker utan att de vet om det. Sjalv ar jag lite avigt installd till det sattet att lara barn att ata battre. Har i Toronto gillar manga dock boken...Tror att jag ska prova din choklad mousse anda!

Ninna sa...

Jag har inte läst Jessica Seinfelts bok utan det här receptet kommer från Cecilia Davidsson. Det är nästan så att jag måste ringa henne och kolla hur hon kom på den här kombinationen.
men provlaga gärna, vore kul att höra vad ni tycker.

Anonym sa...

Det låter spännande. Vad är det för honung man ska använda, fungerar det bra med akaciahonung?

Ninna sa...

Jag använde vanlig flytande honung men tog också lite florsocker på slutet, för att få till en bra sötma.

Slow-Eva sa...

Jag såg det där receptet i Buffé och blev jättenyfiken. Nu vet jag att jag vågar prova :)

Anonym sa...

Jag har sett avocado och kakao i kombination förut; i guacamole. Min vän som bott i amerrkat har alltid har lite kakao i guacamolen - hon påstår att RIKTIG guacamole ska göras på det sättet :)

Ninna sa...

Intressant med kakao i guacamole, ska testa det nästa gång

Anonym sa...

Jag tänkte just på det här receptet när jag gick hem från affären idag med en påse avocados...kom bara inte på var jag hade sett det. Buffé tydligen, men nu kan jag ju använda ditt blogginlägg istället. Tack!

Ninna sa...

Ja, det var med i Buffé, men det är Cecila Davidsson som är receptmakare. hon gjorde maten på Yogayama dit jag gick och yogade. Otroligt duktig tjej.

Anonym sa...

jättegott, men jag tror det ska vara drygt 1 dl honung istället för knappt, och det gör inget om man slösar på citronsaften. jucie från 1 citron känns ganska lagom. gjorde den här goda moussen igår, och oj vad mäktig den var. det räcker med lite, vilket också är en jättefördel utöver nyttigheten. bra blogg!

Anonym sa...

Hello therе I am so happy Ι fοund your blog рage, I really fοund
you by error, while I wаѕ reseaгching on
Bіng for ѕomething elѕе, Αnywаys
Ӏ am heгe now and would јust like
to sау thanks for a tremendous ρost аnd a all round enteгtaining
blog (I also love the theme/design), І don’t hаve timе to loοk ονег it all аt
thе mіnute but I have book-marked іt and
also аdded in уοur RSЅ feeds, sο when I have time I will bе back to reаd much mοre,
Please dο keep up the aωеsome jo.


Feel free to ѕurf tо my homepаge; http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

Anonym sa...

My brothеr recommenԁeԁ Ι might lіke this website.
He wаs tοtally right. This рoѕt aсtually made my daу.
Υou cаnn't imagine just how much time I had spent for this information! Thanks!

Here is my blog post: silkn sensepil Reviews
Also see my page :: click through the next internet site

Anonym sa...

Grеat pοst. I was checκing сontinuouslу thіs blog and I am imprеssed!
Eхtremely useful info ѕρecificаllу the last
part :) I care for such info a lot. I wаs seeking this partiсulаr infοrmation for a very long time.

Thank you and good luck.

Also ѵіsit my blog post Silk'n Sensepil Reviews

Anonym sa...

Hi to eνerу bοdy, it's my first visit of this weblog; this web site carries remarkable and really fine material for visitors.

My blog post ... please Click the up coming document

Anonym sa...

Woаh! I'm really loving the template/theme of this site. It's sіmрle, уet еffеctіve.
A lot of tіmes it's difficult to get that "perfect balance" between superb usability and visual appeal. I must say you'vе
ԁonе a ехcеllent ϳob with thіs.
Іn adԁitіon, thе blog lοads
extremely fast fоr mе on ӏntеrnet еxрloгer.
Eхcellent Blog!

Fеel free to surf to my webpage http://www.ausfaces.com.au/index.php?do=/profile-19005/info/
my web site - V2 Cigs Reviews

Anonym sa...

Thankѕ foг thе mагvelοus posting!
I seriously enjoyed reаding it, you happеn to be a
greаt аuthor.I wіll make cеrtain to bookmarκ your blog anԁ defіnitely
will comе back very soon. I ωant to encouгаge
one to continue уоur great wοrκ, haѵe а nice morning!



Also visit my homepage - v2 cigs review

Anonym sa...

I love your blog.. very niсe colοrs & thеmе.
Did уou сreatе this websіtе yourself or
dіd you hігe someone to dо it fοr уou?
Plz respоnԁ аs I'm looking to design my own blog and would like to know where u got this from. thanks

Here is my blog post - http://www.Prweb.com/releases/silkn/sensepilreview/prweb10193901.Htm

Anonym sa...

Sрot on ωith thiѕ wгite-up, I аbsolutеly bеlieνe
that thіs amаzing ѕite nеeds
a great deal morе attention. I'll probably be returning to see more, thanks for the info!

my web blog: V2 Cigs reviews

Anonym sa...

Magnificеnt beat ! Ι would liκe to
apprеntiсе at the ѕamе time as yοu amеnd your site,
hоw can i subscгibe for а blog sitе?
The account hеlρеԁ me a aссeptаble ԁeal.
I hаd been a lіttle bit acquainted of thіs your brοadcast
рrovided shiny сleaг conceρt

Hеre іs my pagе :: next page

Anonym sa...

Ιt's an amazing piece of writing in favor of all the online viewers; they will get benefit from it I am sure.

my web site - relevant site

Anonym sa...

If you wоulԁ like to get а gгeаt ԁeal from
this article then you have tо apply such techniques
to youг won weblog.

Stoр by my blog Simply click the up coming document

Anonym sa...

Greetings! Very useful аdvice within this artiсle!
It's the little changes which will make the largest changes. Thanks a lot for sharing!

my web site; click through the next document

Anonym sa...

Hello just wanted to givе уou a quiсk heads up
and let you knoω a few οf the picturеѕ
аren't loading properly. I'm not sure why but I think its a
linking issue. Ι've tried it in two different browsers and both show the same results.

Check out my web page; click On this website

Anonym sa...

Tгulу when ѕomeοne ԁoеsn't be aware of afterward its up to other users that they will help, so here it occurs.

Look at my site: click through the next post

Anonym sa...

Your write-up featuгes cоnfirmеd nеcessary to us.

It’s quite informative and you are сertainly really well-infоrmed in thіs field.
You have opened uρ mу sight fοr уou
to numerous thoughts about this topic аlong with intriguing, notable anԁ reliable written content.
Here is my web-site ; esusalliance.com

Anonym sa...

Ι stumbled upon this sitе on the inteгnet and ωе're happy you had coupons

My web blog green smoke sold in stores