14 februari 2008

Mosa en knöl



Grönsakssvarven är på plats och den visar sig vara en rolig leksak för alla åldrar. Barnen svarvar på och köket fylls av långa ringlande snören med morötter, zucchini och rödbetor. Jag hinner precis rädda prinskorvarna innan de är på väg in i snörfabriken.

På kvällens meny står förutom grönsaker och korv, ett riktigt vinnarmos. Kålrotscrème av Årets kock, som jag har tagit mig friheten att vardagsförenkla och delvis gräddsanera. Jag lider definitivt inte av fettskräck, (ni anar inte hur många semlor jag ätit) men både grädde, crème fraiche, mjölk och smör kan bli lite mycket av det goda. Även med mindre mängd mejeriprodukter blev det ett mos att längta efter.


Kålrotsmos med morotssallad

1 litet kålrotshuvud
2 potatisar
1 dl mjölk
1 dl matlagningsgrädde
1/2 dl matlagningsyoghurt


Morotsallad

2-3 stora morötter
1 dl matlagningsyoghurt
1 msk dijonsenap

Skala och skär kålrot och potatis i mindre bitar. Strax innan de är färdiga slog jag bort vattnet och lät dem koka klart i mjölk och gräddblandningen. Mixa till ett slätt mos och smaka av med salt och peppar. Sist rörde jag i matlagningsyoghurt för lite syrlighet.

Morotssnörena görs antingen med svarv, potatisskalar eller enklast med rivjärn.
Blanda matlagningsyoghurt med dijonsenap, salt och peppar. Rör i morötterna och pumpafrön, pinjenötter eller sesamfrön. Prinskorvarna ersattes med färsk salsiccia för oss mer vuxna.

5 kommentarer:

Anna sa...

Avundsjuk! Vill också ha en grönsakssvarv.

zelca sa...

Det där såg ju hur kul ut som helst. Jag vill också ha en sån!

Johanna sa...

Åh gudars, vad avundsjuk jag blir! En sådan svarv har jag önskat mig i evigheter!

Ninna sa...

Tjejer, jag kan glädja er med att den finns att köpa på nätet, gå in på: www.reneevoltaire.se
Den kommer att gå varm här hemma, för barnen fick råa grönsaker en helt ny innebörd.

Kristoffer Lindh sa...

Jag ska önska mig en sådan i födelsedagspresent! Jag har sett på Iron Chef att de nästan alltid använder grönsakssvarven när de ska göra rårakor och liknande (de gör en hel del sådant) Jag antar att det håller ihop bättre och blir snyggare då.