12 februari 2008

Nytt i jorden

När man ser Jamie kliva runt i grönsakslandet på söndagskvällarna och när våren känns runt hörnet, då blir jag odlingstokig. Jag vill gå runt i ett par rejäla gummistövlar och en småblommig sommarklänning och dra upp min egen potatis, njuta av olika sorters tomater, äta jordgubbar direkt från plantan och ha flera ärt- och bönsorter. Får jag önska väljer jag bort Jamie och tar istället grönsakslandet tillsammans med den fantastiska trädgårdsmästaren Brian. Milda makter vilken röst, jag är väl knappast ensam om att fascineras av honom?




En tallbacke med total avsaknad av jord och en lavinartad ökning av mördarsniglar, har gjort att jag har tvingats begränsa min odling till olika krukor. Det mesta går faktiskt alldeles utmärkt att driva upp på små ytor och sniglarna har än så länge svårt att ta sig upp för trappor. Det börjar också dyka upp fler frösorter som är direkt anpassade för det lilla grönsakslandet. Bland annat en miniärta som jag är nyfiken på. Sydsvenska Dagbladet har gjort en grundlig genomgång av årets frönyheter. Både av det som är ätbart eller bara till för njutning.

Fröer är som gjort för nätshopping.


Bild från BBC Garderners World Magazine

Inga kommentarer: