08 februari 2008

Jisses vilken soppa


Det finns gourmet crème fraiche kvar i burken, jag har jordärtskockor i grönsakslådan och jag snurrar runt inne på Arlas sida. Fyra olika Årets Kockar delar med sig av sina favoritrecept och Tommy Myllymäki har haft den goda smaken att göra en soppa på sin crème fraiche och jordärtskockor. Tipptopp.

Läser ingredienslistan och inser att jag har inget vitt vin, ingen matlagningsgrädde, inga fänkålsfrön, och inget päron. Shit happens. Men jag har lantbuljong, creme fraiche, färsk fänkål och ärtskott. Det blir en soppa nästan som Tommys, men jisses vilken soppa.

Jordärtskockssoppa med ärtskott eller päron

400 g jordärtskockor
1 finhackad gul lök
5 dl lantbuljong (1 msk buljong till 5 dl vatten)
1 liten bit fänkål
1 -1 1/5 dl gourmet crème fraiche med karl johansvamp, timjan och citron
ärtskott och pumpafrön

Skala och skär jordärtskockorna i mindre bitar. Fräs några minuter i olivolja tillsammans med lök och fänkål. Häll på buljongen och låt koka tills jordärtskockorna är mjuka. Mixa till en slät soppa, rör ner crème fraiche och smaka av med salt och peppar. Jag kan tänka mig att ett finhackat päron är suveränt gott till. Idag fick ärtskott och pumpfrön duga. Men vilken smak.

Ska du göra exakt samma soppa som Tommy finns receptet här.


4 kommentarer:

görel sa...

Jag får nog ta och prova den där karljohansfraichen i alla fall, när den får så gott betyg av dig! Annars tycker jag man ofta blir besviken på halvfabrikat och färdigkryddat men det finns ju en och annan pärla. Tack för tips!

Jordärtskockssoppa är hela familjens soppfavorit, måste göra snart igen.

Anonym sa...

Jag har också ätit jordärtskockssoppa idag! Din låter väldigt lik min, fast jag hämtade mitt recept från "Under valnötsträdet". Använde torkad karl-johan och späd timjan till servering. Det blev riktigt mumsigt! Jag måste erkänna att det var första gången jag ätit jordärtskockssoppa.

Kristoffer Lindh sa...

Jag brukar inte gilla gourmet-fraiche, men Tommys är riktigt god.

Jordärtskockor är min absoluta favorit bland rotsaker. Vad sugen jag blir

Ninna sa...

Kan också erkänna att jag inte är ett stort fan av gourmet creme fraiche, men här har de lyckats. Den är nästan godast naturell som i kycklingwrapen eller som jag såg tips om i senaste Arlabroschyren tillsammans med färska fikon och prosciuttio på en macka.