06 februari 2008

Fisk gillar kikärter




Zeta produktutvecklar och erbjuder ekologiska bönor i tetra. Borta är den lite plåtiga burksmaken, kvar är mjälla, goda kikärter. Kalasbra. Visst, det är löjligt enkelt att koka egna, men hur jag än försöker så missar jag blötläggningen och då är en ekotetra perfekt.

Inspirationen till fisk och kikärter fick jag från en bild ur broschyren. Recept saknades så jag gjorde ett eget. I väntan på svarven som gör spaghettiremsor, körs zucchini och morot i matberedaren. Överst lite ärtskott och rödkål. Tamarisoja, honung, lite senap och olja, dressingen är klar. Här gäller man tager vad man haver.

Grillad fisk med kikärtsallad

600 g vit fiskfilé, till exempel gös, aborre eller hoki
2 tetror kikärter

Marinad
olivolja
saften från en citron
3 finhackade vitlöksklyftor
1/2 dl finhackad salvia
1 kvist finhackad rosmarin

1 apelsin

Blanda samman citronsaft, olivolja, (ungefär tre gånger så mycket olja som citronsaft) vitlök och de färska kryddorna. Smaka av med salt och peppar. Häll marinaden över kikärterna och låt det stå och dra. Under tiden steks eller grillas fisken i olja, finhackad vitlök och en näve hela salviablad. Servera med apelsinklyftor och råkostsallad. Jag hällde lite extra apelsinsaft över fatet på slutet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Såg väldigt gott ut! Särskilt salladen, fina färger också.

Bra att Zeta kommit med ekologiska bönor. Men jag föredrar ändå att koka själv.

Anonym sa...

Hej! Har just hittat till din blogg och måste bara säga att den är grym! Vet inte riktigt hur jag ska få något gjort på jobbet idag :-)

Anonym sa...

Härliga bilder. Kikärtor är smaskigt!

Ninna sa...

Emma, jag vet, det är bäst att koka själv, men jag får sällan till det. Och de här ekobönorna var toppenbra

s, vad kul att du gillar min blogg.
Ibland går jobbet nästan bättre om man pausar en stund.


moa, tack för bildberöm. Det var inte helt lättfotograferat,