03 februari 2008

Nästa vecka: Jag äter mig yngre


Med en ny prenumeration på grönsakslåda är nedre delen av kylen fylld med allehanda knölar men också en och annan mer långväga gäst. Här gäller det att ställa in smaklökarna på grönt.

Inspirerad av Jamie piggade jag upp en vanlig potatisgratäng med skivad kålrot och färsk salvia. Ungefär ett halvt, inte så stort kålrotshuvud blev lagom till en normalstor gratäng. Blomkålen blev gårdagens lunch, kompletterad med prinskorv för de som måste ha kött.
Auberginen kommer att ugnsbakas och fyllas med en ädeloströra av den bästa. Receptet kommer i veckan, liksom recensionen av mitt besök på ljuskafé.

Men kanske viktigast av allt, på tisdag kommer Renée Voltaire lära mig laga mat som sätter igång föryngringsgenen. Jag hoppas att min inte är stendöd och kan man programmera in en önskad ålder månntro?

Snabbstekt blomkål

1 blomkålshuvud
en rejäl näve cashewnötter
2 morötter
en liten bit finhackad röd chili
några nypor, garam masala och gurkmeja

Dela blomkålen i mindre buketter och skär morötterna i småbitar. Stek på svag värme i olivolja, tillsammans med nötterna. Mängden chili och kryddor är en smaksak. Tillsammans med matvete (och Änglamarks prinskorv) blev det en toppnotering från hushållets samtliga medlemmar.

Inga kommentarer: