01 februari 2008

Lagom slö rödrisotto


Ännu mer inspiration från i tisdagskväll. Risotto gjord på rött ris som får koka utan en massa omrörning och passande. Perfekt för en lagom slö fredagkväll. Riset kokar, grönsakerna är i ugnen, barnen bygger om vardagsrummet till en gigantisk koja, katten far runt som ett svart streck, Hansens hallonglass väntar i frysen, maken fixar köttet och jag lutar mig baklänges och lyssnar på Good song med Salem Al Fakir. Good evening.

Röd risotto med ugnsgrönsaker

3 dl rött ris
blandade grönsaker, t ex zucchini, paprika, morot eller broccoli
1/2 finhackad röd chilifrukt
lite lantbuljong
1-2 dl riven parmesan

Koka riset utan att ha salt i vattnet. Skär grönsakerna i ganska små bitar och blanda i chilin. Strö över lite lantbuljong och ugnsrosta i 225 grader. När riset är klart silar du bort eventuellt överflödigt vatten, blanda i en klick smör eller olivolja och riven parmesan. Rör runt så att osten börjar smälta. Blanda i det mesta av grönsakerna, lite kan sparas som snygg topping. Smaka av med salt. Klart att servera med valfritt tillbehör, fågel fisk eller mittemellan.

Renées kockknep: Man behöver inte mäta upp exakt vattenmängden när man kokar ris, bulgur eller matvete, utan häller istället bort överflödigt vatten när riset är klart.

Renées spara tidtips: Koka en större mängd ris och spar det som inte används i kylen. När det är dags att använda värmer man det bara tillsammans med vatten eller en liten skvätt mjölk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm...vilken god risotto. Den ska jag prova ! Jag visste faktiskt inte att det fanns rött ris, men nu ska jag se om jag får tag i det. Det ser så smaskigt ut!

Anonym sa...

vad spännande med rött ris. det ska jag testa!

Ninna sa...

Rött ris finns dels i Voltaires eget sortiment men säljs också av Biofood.
Kolla i hälsokostaffären om ni inte hittar det i vanliga mataffären.
Det är supergott.