25 februari 2008

Bokreatips

I morgon börjar årets stora rea i bokhandeln, på nätet pågår den väl mest hela tiden.
Att köpa mycket böcker är en härlig lyx. Här är några av mina tips i bland kokböcker och så lite annat.

Jamies Italien, rolig att läsa, enkel att laga. Leder ofelbart till en bokad Italienresa.

Under valnötsträdet av Anna och Fanny Bergenström. Bilderna gör mig tokig, så utomordentligt vackert, så gott och så enkelt. Har du den redan, köp en och ge bort.

Vego paradiso av Pia Hall i behändigt pocketformat för handväskan. En inspiration för alla som vill äta grönare utan att för den skull bli vegeterian.

Annas kakbok av Anna Bergenström. Bästa lussebullarna, semlorna, småkakorna och tunga kardemummakakan. För att inte tala om Robertos kaka på sidan 14.

Hannus mat av Hannu Sarenström. Sinnerlig mat och text på ett alldeles eget sätt.

Och så några andra

En fisksaga av Pernilla Staelfeldt. Här finns Pirayans fisk som fick barnen älskar och Sven Ström den största av alla valar.
Hedvig och Max-Olov av Frida Nilsson. Jättejättebra är 9-åriga dotterns betyg om Hedvig vars högsta önskan är att få en häst, men som får nöja sig med åsnan Max-Olov.
Flyga Drake av Khaled Hosseini. Om vänskap, svek och lojalitet mellan söner och fäder i Afghanistan.
En sorts kärlek av Ray Kluun. Ärligt och sorgligt om att drabbas av bröstcancer.

Och en inte

Lasse och Kicki av Peter Kihlgård. Jag vet inte vad det är för fel, men den här biter inte på mig.

Tipsa gärna om böcker som jag inte får missa att köpa.



Inga kommentarer: