07 februari 2008

Med smak av Årets kock


Årets kock blev Tom Sjöstedt som till vardags jobbar på cateringfirman Från Pontus. Jag är inte överraskad för hos Fröken Nilsson på Ålstens torg äter jag hans luncher. Catering i världsklass och snuskigt gott är mitt betyg.

Förra årets kock Tommy Myllimäkki har smaksatt en ny Gourmet Crème Fraiche med karljohansvamp, timjan och citron. Grattis Arla, det här blir en hit. Jag började äta direkt ur burken, hejdade mig och gjorde en wrap med kyckling, massor av ärtskott och finstrimlad paprika. Perfekt att briljera med i utflyktsmatsäcken under sportlovet.

Kyckling och crème fraiche wrap

2-3 kycklingfiléer
4 tunnbröd
1 burk crème fraiche med karljohan, timjan och citron
ärtskott eller något annat grönt
1 finstrimlad paprika

Banka ut filéerna ordentligt och stek dem i olja med valfri kryddning. Förutom salt och peppar la jag till lite finhackad vitlök och färsk salvia. Låt svalna och skär sedan i smala bitar. Lägg kyckling, ärtskott och finstrimlad paprika på tunnbröden och några klickar crème fraiche. Klart att rulla ihop och äta. Ska de med på utflykt? Gör fler än du tänkt, de kommer att gå åt.

Inga kommentarer: