22 februari 2008

Smått och gott



Kryddstarkt. Jag blev så nöjd med min mango curry krydda från Santa Maria att jag bestämde mig för att testa en till. Cacao och chili är inte ett lika självklart val, men den gjorde underverk med grillad entrecôte. Marcus Samuelsson har varit med och rört ihop de olika blandningarna.
För en soft fredagskväll blir mitt val cacao och chiligrillat kött och ugnsrostade rotfrukter med smulad chévre och lite honung på toppen. Barone Ricasoli i glasen och ljudet av brasilianska Maria Bethânia i bakgrunden

Brunchtime. New York är brunch och är du på väg, så missa inte Cafè Gitane på 242 Mott Street. En brunch i New York style utlovar ovannämnde Samuelsson att det blir på nyöppnade Aquavit Grill & Raw Bar i Clarion Hotel Sign i Stockholm. Det låter som en bra helgutflykt för familjen.

Är du mer sugen på asiatiskt, rekommenderar jag brunchen på Berns. Dumplings, tom kha gai, vårrullar, sushi och en fantastisk efterrättsbuffé. Sonen svepte åtta små hallonshots. Frysta hallon mixade med lite florsocker eller honung, som jag glatt fixade hemma och fick totalnobben på. Överkonsumtion är aldrig bra.
245 kronor för de vuxna och sympatiska 80 kronor för barnen, varje lördag och söndag mellan 11.30-16.00.
Ett tips: Sitt i bardelen med skön utsikt över Berzelii Park. Starta med en Ruby Red, kisa lite, det skulle kunna vara New York och en brunch med Samantha, Carrie , Charlotte och Miranda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, den där våfflan på bilden med bär & banan såg ju inte dum ut måste jag säga...

Ninna sa...

Allt på Cafe Gitane har samma sköna känsla och suveräna smak. Jag kan verkligen längta dit.