10 december 2007

Min bästa matdag


Måndagarna är nog min bästa matdag. Rester från helgen gör att maten blir klar på en kvart. Kanske inte någon Nobelmiddag direkt, men det som blivit över ger nästan alltid de godaste middagarna. Om det beror på att smakerna har fått chans att mogna eller för att jag är så jäkla nöjd med att slippa köpa nytt är svårt att svara på. Sedan undrar man ju hur goda de där Nobelmiddagarna egentligen är?

Pasta med leftovers

valfri pasta
kyckling eller kött skuret i bitar
1 finhackad vitlöksklyfta
6 strimlade inlagda soltorkade tomater
1/2 finhackad röd chili
1/2 paket babyspenat
100 g smulad fetaost
1/2 dl grädde eller creme fraiche
några små tomater till servering

Fräs vitlök, chili och soltorkade tomater i lite olivolja. Lägg i finskuret kött eller kyckling och låt det bli varmt. Blanda ner smulad fetaost och spenat och sänk värmen så att fetaosten får smälta. Vill du ha lite rundare smak, häll i en skvätt grädde eller lite creme fraiche. Häll såsen på den heta pastan, garnera med några små tomater och njut direkt.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag håller med, leftover middagar blir ofta himla bra. Tyvärr rynkar min 12 åring på näsan när hon inser att det är just det, leftovers. Jag tröstar mig med att en vacker dag kommer hon förstå tjusningen med sådana middagar. Vill också berätta att mina taste- buddies elever har bakat ditt saffrans bröd nu i eftermiddag. Jag blev så glad att se ett recept utan kesella som funkar!! Tack än en gång för en super trevlig blog!

Ninna sa...

Tack för dina glada och generösa kommentarer. Jag tror att kesella i lussebaket är en marknadsföringsgrej eller så är det bara jag som inte märker någon skillnad.