04 december 2007

Meningen med livet


Igår på väg till veckans första lektion beklagade sig min nioåriga dotter över slitet och släpet med att gå i skolan. Hon hade funderat över alla dessa år tills hon är klar. Jag la lite obetänksamt till att det blir inte mindre slitigt när man börjar jobba. Var på hon utbrast:

– Vad är meningen med livet?!
Först gå i skolan, sen jobba och få barn. Jag längtar tills jag blir pensionär!

Ja, vad svarar man på det? En gråregnig måndag kan man känna sig benägen att hålla med. Den typen av funderingar kräver att man serverar varm choklad med marshmallows på eftermiddagen. Balsam för kropp och själ.

1 kommentar:

Anonym sa...

Precis samma kommentar hade min nu 22-åriga son till sin morfar:

-Jag är så avudsjuk på dej moffa sa han.
-Jasså varför det svarade morfar
-Jo du har det så bra behöver inte gå i skolan eller jobba, det längtar jag efter.

Vi brukar påminna honom om detta när han nu jobbar- fast han har glömt bort kommentaren säger han!