03 december 2007

Ett närodlat, extrasmarrigt julbord

Ett besök i Gårdarnas butik på Reimersholme ger julbordet ett extra lyft. Maximillian Lundin och Åsa Gadestam, kock respektive hängiven säsongsätare som står bakom Matbruket, har fyllt hela butiken med goda saker till julbordet. Allt är närodlat, ekologiskt och hemlagat. Några smakprov: prinskorvar från Järna, den godaste prinskorven jag ätit, enligt Maximillian, olika sorters ekopotatis till Janssons, kalkon, svenska getostar, rotfrukter, hampaknäcke, äppelglögg och så min favorit, äkta kalvdans. Ser ni någon som smakar, klämmer och känner med extra köplust, då är det jag. Vi ses.

Adressen är Reimersholmsgatan 33. Kortmaskin saknas, det är papperspengar som gäller.

Läsvärt om skillnad i smak på gårdsodlat.
Här finns goda recept på ekoreko och miljövänlig julmat
Tips på fler ställen som säljer ekologiskt och närodlat.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Jamen jag var ju där! Fast jag var rätt trött så du kanske inte nändes aprochera mig?

Ninna sa...

Jag var också trött och lyckades med konststycket att köra fel väg och kom därför lite senare. Hade varit kul att ses men det kommer säkert fler tillfällen. Håller koll på Taffel. Snygg startsida! Bra användbarhet med rutorna som snabbt ger tips på recept.
Vi ses.