14 december 2007

Hur mår maten?


Hur står det egentligen till med vår mat? Rapporterna om fusk med både fisk, fågel och färs duggar tätt. Innehållsdeklarationerna fylls av svåruttalade namn och en massa E-nummer. Det vi väljer att stoppar i munnen verkar vara på väg att bli allt mer artificiellt. Både innehåll och smak är långt ifrån det vi hoppas på.

I sin bok Den hemlige kocken avslöjar Mats-Eric Nilsson vad som verkligen döljer sig bakom livsmedelsindustrins “hemlagat, hälsosamt och nyttigt”. Det här är matboken utan ett enda recept som ger klara besked om vad vi kan välja istället och den inspirerar till förändring.
Mitt bästa julklappstips; Köp den!

2 kommentarer:

Emma sa...

Jag måste säga att jag inte är så förvånad att färdigmat innehåller både det ena och det andra. Själv köper jag sällan färdiga rätter, köttbullar eller liknande om det inte är vegetariskt.

lina sa...

Den köper jag som en julklapp till mig själv:)Perfekt att ha lite läsning under lediga mellandagar!