06 mars 2008

Hippiebröd


Jag måste börja baka vårt dagliga bröd. Ju mer jag vrider, vänder och klämmer på plastförpackningarna i brödhyllan desto säkrare blir jag. Det hjälper föga att bröden heter Må bättre, Hjärtegott eller Rik på råg. Innehållsförteckningen är alldeles för lång för något som görs på mjöl, vatten, salt och jäst. Jag är på väg mot ett surdegsbakande, men är lite avvaktande eftersom jag förstår att det är ungefär det samma som att skaffa ytterligare ett barn. Passning, matning, inte för kall, inte för varm och ska absolut inte lämnas utan uppsikt någon längre tid. En heltidssysselsätting, men med ett överraskande gott slutresultat.

Jag lovar att närma mig surdegsbakandet. Tills dess näst bäst, bröd bakat på vanlig jäst. Men med inblandning av ovanligt hampamjöl som jag fick av Åsa och Maximillian på Matbruket. Garanterat drogfritt, går absolut inte att röka, men alldeles nybakat med en klick smör bjöd det ändå på ett totalt lyckorus.

Hippiebröd

5 dl ljummet vatten
1/2 paket jäst
1 msk honung
1/2 msk salt
1/2 dl solrosfrön
2 grovrivna morötter
12-13 dl fullkornsdinkelmjöl, varav 2 dl byttes mot hampamjöl

Rör ut jäst och honung i vatten och blanda i övriga ingredienser utom mjölet. Rör ner mjölet lite i taget och arbeta degen smidig. En lite lösare deg = saftigare bröd. Låt jäsa under handduk i 40 minuter. Antingen bakar man ut bullar eller så gör du som jag fyller två avlånga formar med deg och låter jäsa i ytterligare 20 minuter. Pensla med vatten, strö över lite fröer och grädda i 225 grader i cirka 30-35 minuter för formarna och 10-12 minuter om du gör bullar.

Brödbakstips: Lägg ett bakplåtspapper i formen så slipper du smörja formarna och lyfter enkelt ut det färdiggräddade brödet ur formen.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Surdeg är easy-peacy. När du inte använder den, ligger den och ruvar i en liten burk i kylen. När du ska använda den, tar du fram den, matar den med socker/mjöl/honung/russin - vad som helst med kolhydrater i. Vänta några timmar, blanda ut i degspadet (men spara lite i burken) med bara en liten nypa pressjäst och baka som vanligt. Brödet blir saftigare, godare, nyttigare och håller längre. När du är klar blandar du i lite nytt mjöl i surdegen som du sparade i burken, rör om med lite vatten och ställer in i kylen. Baggis. Really. Även för familjer som jobbar heltid. Bakar bröd en gång i veckan med min surdeg, som vid det här laget har hängt med i fem år. Inte alls som att skaffa ett barn till. Mera som att ha en guldfisk.

Anonym sa...

Jag håller med dig. Innehållsförteckningarna på brödpåsar är läskiga (om det inte är Saltå Kvarn eller Finska Hembageriet).
Jag tycker definitivt att du ska starta en surdeg. Det blir underbart bröd! Själv bakar jag 3-4 ggr/vecka, men jag har ju inga barn =P.
Trevlig helg,
Rebecca.

Ninna sa...

Det låter som att nästa vecka kommer att ägnas åt surdegsbakning. Jag gillar att den ligger och ruvar i burk och guldfisk verkar inte så komplicerat. Tack jag är övertygad.