12 mars 2008

Fylld på inspiration

Hemma från en heldag i Järna är jag fullproppad med matinspiration. Främst från Carola Magnusson och Stefan Eriksson. Två personer med ett passionerat intresse för god mat, bra råvaror och helheten runt måltiden. Carola med fokus på skolmatsalen. Hon pratar om sina "små gäster" och vikten av att alltid ha individen i blickfånget inte den stora massan. Jag blir alldeles lycklig av att höra henne berätta om maten hon serverar, om variationen i smaker, det färska brödet och om hemrullade köttbullar med riktig lingonsylt.

Ni som har barn, hur är maten på era skolor? Hos oss är det alldeles för mycket stress och buller, utan tillräckligt med vuxna runt bordet och mat som ofta är långt ifrån vad jag önskar både till smak och innehåll. Det behövs fler Carolor för att våra barn ska få en vettig och näringsrik lunch i magen. Ja, jag vet att den svenska skolmaten är bättre än i många andra länder, men det argumentet biter inte på mig. Jag nöjer mig inte så lätt. Och att "barn äter inte den sortens mat" fungerar inte heller. Det gör dom, om de får ta det i sin egen takt. I dag har jag sett exempel på vad som går att åstadkomma för samma måltidspeng, men med hjärtat i maten och hos barnen.

Veckans matsedel på Katarina Norra skola:

Varje dag serveras nybakat bröd på ekologiskt spannmål.
Ett rikligt salladsbord, flera sorters knäckebröd.
Ekologisk mjölk och kolsyrat vatten.

Måndag
Pasta con formaggio è broccoli
Rotfrukt & linspytt med citrusvisp

Tisdag
Stek på fransyska med gräddsås,saltgurka & kokt potatis
Vita bönor & rotsaker i röd curry med ekologiskt råris

Onsdag
Tomatsoppa med basilika creme
Potatis & rotsellerisoppa

Torsdag
Lenrimmad sejfilè med örtcrisp, apelsin & rosmarinsås samt vitt ekologiskt vitt ris
rattatouille med ekologiskt ris

Fredag
Oy`s pat ka pao med ekologiskt ris
Melanzane parmigiana


Stefan Eriksson som blev Årets kock 2005 har samma passion som Carola, men har valt att syssla med catering. Hans budskap till oss är; Var nyfiken. Med nyfikenhet kommer man långt.
Med tid, kunskap, kärlek och intresse blir all mat god, säger han. Jag kan bara hålla med, även om tiden ibland är knapp. Respekt är ett ord som han återkommer till. Respekten för den lilla producenten, för råvaran, för tillagningen, för riktiga smaker och respekten för jorden vi brukar. Han pratar så att det vattnas i munnen om fläskotletter, polkabetor och strömming. Så pass att jag är tvungen att avkräva honom på strömmingsreceptet. Får jag tag i färska filéer blir det morgondagens middag. Äntligen ska jag laga strömming.

Och det blir surdegsbakning. Inte med surdeg från Järna utan från en riktig norrländsk rackare. Jag träffade urtrevliga Katarina som lagar maten på en Waldorfförskola i Östersund och hon lovade att skicka en startdeg med posten. Har jag tur eller?

Men herregud, jag glömde bort besöket på Skilleby Trädgård. Martins odlingstips får vänta till nästa gång.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ninna, kolla in camillas matuppror
www.camillasmatuppror.se och bloggaren Hakke
hakkesnack.blogsome.com som är inne på samma tänk som du.
Mvh
Per

Anonym sa...

Aha, Per tipsade om mig. Han var också vänlig nog att tipsa mig om dig :)

Jag har precis börjat engagera mig i matfrågan, dels genom att börja ta reda på vilka källor till information det finns om mat för barn, dels genom att ta kontakt med Camilla. Det pågår en del grejer inom offentlig upphandling av mat som gör en alldeles mörkrädd.

Kunde tyvärr inte vara med i Järna igår, men jag har förstått att det kommer fler tillfällen. Jag skulle verkligen vilja inspireras av Carola och Stefan, och få mer (ekologiskt) kött på benen!

lina sa...

Det låter som en dröm & tror tyvärr inte att skolmaten överlag håller ngn vidare kvalitet. Härligt med sådana eldsjälar!

Ninna sa...

Tack, det här var precis vad jag behövde för att få lite ny energi att ta tag i barnens skolmat. Jag ska skriva under Camillas upprop imorgon.
Jag håller kontakten med er.