18 mars 2008

Björn Gustafsson-hajp


Anar jag en riktig Björn Gustafsson-hajp när restaurangen han ska uppträda på i Stockholm är fullbokad sedan länge. 600 gäster har de fått tacka nej till, so far. Ingen mat och ingen Björn vad gör man då? 

Stannar hemma, kollar in honom på Youtube och lagar Stefan Erikssons fenomenalt goda strömming. Små blanka filéer som läggs i form och kryddas med förslagsvis citron, salt, peppar, lite olivolja och massor av färsk dill. Täck formen med plastfolie och in i 80 graders ugn, tills de vitnar och är färdiga.  Tillsammans med wasabikryddat potatismos tappade jag räkningen på hur många som slank ner. Jag kommer nog aldrig mer att steka stömming.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar laga fisk på ungefär samma sätt, fast på låg effekt i mikrovågsugnen. Ofta min snabba hemmalunch med lite sallad. Två matskedar vitt vin över fisken innan man kryddar är kanon!

/Stefab

Ninna sa...

Jag är urdålig på matlagning i mikro. Tack för tipset.