14 mars 2008

Mer grönt


Det var inte bara mat som inspirerade i onsdags, besöket på Skilleby Trädgård väckte ännu mer av mitt odlingsbegär. Här bedrivs biodynamisk odling med hela hjärtat. Jag var nästan på väg att anmäla mig som praktikant hos Martin och Frida, för att få vistas i växthusen. Där inne luktar det lika gott som i ett bageri,  men av jord.  I mars råder det full fart med att plantera, vårda och gallra inför den kommande säsongen. För oss som vill ta vägen förbi och handla öppnar gårdsförsäljningen runt midsommar. 

Här är några av odlingstipsen som jag lyckades snappa upp:

Jord som köps i påse ska alltid luftas och blandas ordentligt innan man börjar plantera.

Vattna alltid med tempererat vatten. Kallt vatten gör att plantan tror att det är vinter och tillväxten avstannar.

Nässelvatten är naturens eget gödsel. Låt nässlor stå och dra i vatten, sila bort dem och du har ett perfekt gödningsmedel.

Fritt från ogräs betyder ofta mindre med skadeinsekter.

Det är en konst att vattna rätt. Inte för lite, inte för mycket. Jorden ska aldrig torka ut, även om ytan känns torr, kan det vara fuktigt en bit ner i jorden.  För att bli en riktig odlare måste man våga sticka ner fingrarna ordentligt i jorden och känna efter.

1 kommentar:

Jessica sa...

Jag älskar också sånt och att plocka upp tips är helt strålande :). Jag balkongodlar men längtar i hemlighet efet en trädgård.

Jag frågade i en affär varför man prompt skulle ha såjord som de tog 50 spänn mer för. Tjejen sa att jo annars så zappar jorden sönder fröna som dör en gruvlig död och så får du inga blommor.
Ehum.
Fortfarande itne såld på den varianten.
En grej jag har lärt mig efter åratal med orkidéer är att man ska kolla kalkhalten i vattnet och vad växterna vill ha innan man börjar vattna, rumstempererat eller inte.