11 mars 2008

Italienska kroppkakor


Att göra egen gnocci går utanför min matlagningskurs. Klart enklare att göra än den svenska släktingen kroppkakor, men de färska och färdiga är mer på mitt spår. En typisk bra att ha i kylen-vara. Har du dessutom varit iväg och köpt tryffelolja så kan det inte bli bättre. Morötter, chévre och tryffelolja, det här slår nästan 8-minuters pastan.

Gnocci med chévre och tryffelolja

1 paket potatisgnocci
4 stora morötter i stavar
200 g chévre
1/2 - 1 tsk tryffelolja
en rejäl näve bladpersilja

Koka gnoccin enligt förpackningen. Stek morotsstavarna mjuka i olivolja, lägg i persiljan på slutet och låt den fräsa med en stund. Häll av gnoccin och blanda ner morötter, smulad chévre och tryffelolja. Smaka av med salt och peppar. För den som hungrar efter mer, föreslår jag lammfärsbiffar som tillbehör. Godkväll.

3 kommentarer:

zelca sa...

Men man kan vara riktigt fiffig och tillaga gnoccin lite som kroppkakor (om man nu inte vill ha dem italienska ;-) Fräs dem med lök, fläsk/bacon och kryddpeppar (jag brukar även ha isterband i för det har vi i "våra" kroppkakor". Supergott (och fett) tillsammans med lingonsylt.

Anonym sa...

Ojojoj...
Det tog mig flera timmar, men jag är helt överväldigad efter att ha läst hela din blogg. Otroligt. Du är banne mig rent ut sagt fantastisk.
Jag blir SÅ inspirerad och har nog fått en lite skönare syn på mitt "köksarbete" efter att ha läst alla dina inlägg i bloggen.
Tack, Ninna!

Ninna sa...

Gnocci med lök, bacon och kryddpeppar låter supergott. Jag har kavar i påsen, ska provas direkt.

Tack Louise, jag blir alldeles röd om kinderna av så myckt beröm och glad att jag lyckas förmedla en skönare syn på ditt köksarbete. Det är lätt att bli snobbig med mat och här kommer det inte på fråga.