24 juni 2007

Midsommardröm och kikärtsallad



Så här såg årets midsommarbord ut och nu är jag mätt på sill för ett tag framöver. Hur jag än försöker så kan jag inte komma ihåg vad jag drömde om på midsommarnatten eller om rätt kille fanns med. Det var kanske fel sorts blommor under kudden, men jag sov i alla fall väldigt gott. Nu åker grillen fram och till det en massa goda sallader. Först på tur, en kikärtsallad.

Kikärtsallad

1 burk kikärter eller motsvarande mängd kokta
1 pressad vitlök

1/2 dl finhackade blandade örter t ex basilika, oregano, persilja och timjan

3 msk olivolja

1 fint skuren salladslök

1 påse babyspenat

Skölj kikärterna i kallt vatten och låt dem rinna av. Gör en marinad av olivolja, finhackade örter och vitlök. Vänd ner kikärterna och låt det stå en stund. Bland samman med spenat och salladslök, lite salt och peppar. Matigare blir det om du blandar i lite fetaost eller chevré.

Inga kommentarer: