02 oktober 2007

Lagerrensning


Det här en sallad på temat "man tar vad man har" eller så kan man se den som en slags lagerrensning. Jag gillar allt grönt och har en tendens att ibland ha ett lite för välfyllt lager. Mmm, sparris, det ser gott ut jag tar två, bönor, vi måste ha bönor också, broccolin är väl slut hemma, fyll på med broccoli. Sådär håller det på. Lagerrensning är exakt vad som behövs och tillsammans med lite potatis blir det en väldigt matig sallad. Just den här är helgrön med portobello svamp, men kyckling eller lax är minst lika trevligt till.

Matig "man tar vad man har" sallad


gröna blad av olika sorter
1 burk stora vita bönor
paprika
rödlök
tomater
sparris, som jag använder rå
5-6 kokta potatisar
4 stekta portobello svampar
pumpafrön


Blandas efter tillgång, tycke och smak i en stor skål. Till just denna varianten serverade jag en kall yoghurtsås med honung och dijonsenap. Barnens tallrikar förstärktes med nykokta majskolvar.

1 kommentar:

Fredrika sa...

Hej Ninna, vilken trevlig blogg!
För vår del blev det resterna av helgens allt-ett-gryta med kyckling och chorizo till middag (med inspiration från kastanjeboken så klart, min nya favorit). Mothårs är överskattat, jag tittar in fler gånger ;) / Fredrika