25 september 2007

Veckans knöl


"Den som äter palsternackor han går inte av för hackor". Så sjöng vi tillsammans med Klas Klättermus, när jag gick i skolan. Ändå så hamnar palsternackan lite i skymundan i köket. Oftast åker den ner i en soppa och mixas till oigenkännlighet. För allra godast tycker jag att den blir rostad i ugnen, där den på ett förträffligt sätt sköter sig själv, tillsammans med potatis och päron. Eller i en caesarsallad. Nu är det dessutom rätt tid för fina knölar.

Skickar du dina palsternacksrecept till mig, så blir jag extra tisdagsglad.

Rostad palsternacka med päron och potatis


4-5 palsternackor
4-5 potatisar
2 stora hårda päron
2 finhackade vitlökar
olivolja, citron och honungsblandning
färsk timjan och lite rosmarin


Skär palsternacka, potatis och päron i klyftor. Lägg i en ugnsfast form eller på långpanna. Blanda olivolja, lite citron och honung och häll det över. Strö på vitlök, finhackad timjan och rosmarin, avsluta med lite salt och peppar. Blanda runt ordentligt. Rosta i ugnen på 200 grader tills grönsakerna är mjuka och fått fin färg.
Gott till grillat, salsiccia, rödbetsbiffar, lammfärsbiffar eller kyckling. Vad är det inte gott till?

4 kommentarer:

görel sa...

Palsternackor är jättegott! Det första jag tänker på nu är en krämig gratäng med svamp - måste prova snart. Ugnsbakat är också mums.

Palsternackor är för mig också lite nostalgi eftersom alla våra tre barn fick det som första smakportion - vilken bebi kan motstå den söta och runda smaken och oklistriga konsistensen!

Ninna sa...

Jag hade hel glömt bort, min barn fick också palsternacka som första smakportion. Jag som har en massa svamp i frysen ska testa dem ihop med palsternackorna. Tack för tipset!

Mian sa...

Detta recept verkar smarrigt. Skall testa i helgen - vi har gott om palsternackor kvar i trädgårdslanden ännu.

Ninna sa...

Det blev jättegott, vi hade grillat kött och en mango/yoghurtsås till.
Det låter härligt med ett trädgårdsland med egna palsternackor.
Ha en skön helg.