12 september 2007

Vinnarbulle


Jag blev så inspirerad av Barnens matskola att jag bestämde mig för att laga förra årets vinnare. En köttbulle med morot, fetaost och färsk timjan. Jag följde receptet exakt, men gjorde lite större ovala bullar för att det skulle gå snabbare. Alla fick vara med och rulla och vilka bullar det blev. Tillbehör: En bulgursallad med resten av fetaosten, kikärter och snabbstekt zucchini, plus yoghurtsås med vitlök. Gomiddag.


Vinnarbulle med fetaost, morötter och timjan

500g nötfärs
4 msk ströbröd
3/4 dl grädde
1 ägg 1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 krm paprikapulver
2 msk finhackad färsk timjan
2 grovrivna mellanstora morötter
50 g smulad fetaost

Bulgursallad med kikärter

bulgur för 4 personer
1 burk kikärter
1 zucchini
1 finhackad vitlöksklyfta
1/2 paket fetaost


Bland stöbröd och grädde i en bunke, låt det svälla en liten stund. Lägg i färsen, ägget, kryddorna, rivna morötter och smulad fetaost. Blanda samman till en jämn smet. Rulla köttbullar eller lite större ovala bullar. Stek tills de fått fin färg och är klara. Nästa gång kommer jag att ta lite mer fetaost. Men smaken var toppen.
Koka bulgur enligt förpackningen. Sköj kikärterna i kallt vattenn och låt dem rinna av. Stek zucchini i olivolja och finhackad vitlök tills den mjuknar. Lägg allt i en stor skål och blanda runt. Enkel sås till: 2,5 dl medelhavsyoghurt, 1-2 pressade vitlöksklyftor och lite salt. Tzatsiki är nog inte heller så dumt till.

Inga kommentarer: