29 april 2008

Jag tänker grönt


Jag vet inte om det beror på att det grönskar ute med rekordfart, men just nu vill jag bara laga grön mat. Jag har helt enkelt pippi på grönt. Det här är en rucolacrème från senaste Buffé som ska röras ihop med kyckling. Jag valde att blanda den med potatis och den trivs utomordentligt bra ihop med en Valborgslax.

En oslagbar start på helgens firande blir det om du gör makens fänkålspizza och har mycket bubbel i glasen.

Avslutningsvis blundar jag och njuter av den så passande gröna chokladmoussen.

Skål och trevlig Valborg alla matälskare.

Rucolacrème

1/2 dl olivolja
en ordentlig näve rucola, ca 100 gr
1-2 vitlöksklyftor
3 dl medelhavsyoghurt eller crème fraiche

Mixa samman ingredienserna och smaka av med salt och peppar. Klart. Blanda med potatis, rucola och salladsärter eller sparris.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du tänker rätt. Ser gott ut.

Trevlig valborg!

Anonym sa...

Ninna!
Fick tid över för dina fina bloggar. Suck va rätt du är i köket och i stan. Så kläduppdaterad, och så god mat! Såg dig dessutom på Humorgalan i TV. Whats next?
En egen talk-show?! Go, Ninna, go!
Kram
Catt

tina.t sa...

Vilken god crème! ett bra sätt att använda den sista ruccolan i kylen på också. tack för en fantastiskt inspirerande blogg. har provat flera av dina rätter :)

Ninna sa...

Hallå tjejer, tack för glada tiilrop.
Ni kan vara helt lugna jag kommer inte att ha en egen talk-show. j
Jag pyssar vidare bland skor, klänningar och rucolasåser.
Ha det bra.