07 juli 2007

Kostråd: Ät med hjärtat

I veckan skrev SvD med stora rubriker att ledande näringsexperter kräver en förändring av de officiella matråden. De menar att budskapet att äta mindre fett leder till att vi äter mer snabba kolhydrater, som i sin tur leder till ökad fetma. De kräver nya kostråd med GI-profil. Det är säkert bra, men alla larmrapporter väcker en stilla undran; Var tog matglädjen vägen?
Personligen har jag en egen matfilosofi som lyder; Ät med hjärtat. Mat ska få oss att må bra. För mig innebär det att äta allt, (även grillat som i larmrapporterna anses cancerframkallande) men så varierat som möjligt. Det som inte är så nyttigt men ruskigt gott äter jag lite mindre av. Jag försöker ha massor av grönt på tallriken och se fisk och kött som tillbehör, inte tvärtom. Att prenumerera på Ekolådan fick mig att börja använda helt nya grönsaker. Frukt, bär och baljväxter tränar vi på att äta mer av. Vita produkter har bytts mot fullkornsalternativ och jag försöker välja så bra råvaror som möjligt. Som är framtagna med hänsyn till alla inblandade, inte minst djuren och miljön. Om du vill ändra dina matvanor så låt det få ta tid, byt ut en sak i taget. Det är ungefär som med träning, det brukar sällan fungera om jag helt otränad börjar med att springa en mil. Och viktigast av allt; Mat är njutning.

Inga kommentarer: