14 juli 2007

Från frysen: Curryräkor med mangosås


Plötsligt infann sig ett sug efter tigerräkor. Hade helt glömt bort dem, de låg gömda under kycklinglåren, längst ner i frysen. Även mangon till såsen fanns där. Frysen är räddningen som öbo, när det inte är lika enkelt att åka och handla. Lammfärs, hallon, kyckling, lax, smördegsplattor, torsk, pistageglass, gröna ärter, hamburgerbröd och wokgrönsaker finns just nu i lager. Och så kladdkaka från Frödinge, godare än min egen. Curryräkorna räcker till fyra.

Curryräkor med het mangosås

600 g tigerräkor
2 tsk orientalisk eller stark curry
1 msk olja

1 paket fryst mango
2 dl medelhavsyoghurt
2-3 kryddmått sambal oelek
1 tsk honung


Mosa eller mixa mangon. Blanda med de övriga ingredienserna. Klart. Den här såsen är också supergod till grillad kyckling.
Blanda räkorna med curry och olja. Grilla eller stek dem snabbt. Jag hade inte tid att vänta på grillglöd, så de åkte runt i stekpanna och serverades med sallad, lite tomater, pumpafrön och färsk sparris. Bon appétit.

2 kommentarer:

Karin sa...

Det här låter brutalt gott och jag fullkomligt ÄLSKAR jätteräkor! Har ett paket i frysen jag med, så nu ligger ditt recept på veckans matsedel! :)

Anonym sa...

Hoppas att du gillar det. Ibland har jag pasta till, för att få det lite matigare.

/ninna