29 juli 2007

Brorsans gurka


Pressgurka görs inte så ofta i mitt kök. Jag gillar verkligen den sötsura
ättikslagen, men för mig hör den väldigt mycket ihop med söndagssteken, som inte är min bästa matgren. De stekar jag kommer i närheten av är ofta av lamm och där känns pressgurka inte lika självklar. Som av en slump såg jag att stjärnkocken Mathias Dahlgren gör ättikslag och använder till sommarens grönsaker. Gurka, tomat, färsk lök och persilja. Det ska jag prova i veckan. Brorsan bjöd på sin goda presssgurka till gårdagens middag. Han använder inget vatten i sin lag eftersom gurkan i sig själv innehåller mycket vätska. Här är hans recept.

Brorsans pressgurka

1 slanggurka
2 msk ättikssprit
2 msk socker
lite salt
finhackad persilja


Skiva gurkan tunnt med osthyvel. Blanda ihop lagen och rör tills sockret löser sig.
Lägg gurkan i en vid skål och häll över lagen. Ställ ett fat och en tyngd över så att gurkan pressas samman. Ju längre i press, desto godare.
För att göra Dahlgrens ättikslag som är färdig att användas direkt, behöver man addera 1 dl vatten

Inga kommentarer: