17 januari 2008

Baba ganoush, dadlar och fetaost


Baba Ganusch gjord på blomkål istället för aubergine är snuskigt gott. Till i princip allt. Jag kan och äta sked efter sked. Stek blomkålen i olivolja tills den blir mjuk och fått färg. Mixa tillsammans med de övriga ingredienserna i en vanlig baba ganusch. Tillsammans med dadlar, fetaost, lantbröd och vin blir det mezeparty. Här är fler tips på suveräna smaker:

Anna:
Tipsar om sajten Foodpairing, inspiration i mängder.

Kristoffer:

Morötter och apelsin: Stek morötterna tillsammans med lite cestat skal, pressa efter ett tag över apelsinsaft och låt koka in. Salta efter behag. Kan tänka mig att det passar väldigt bra till kyckling eller något åt det lite mer asiatiska hållet.

Så kan jag passa på att lägga till ytterligare en: Banan stekt med färsk rosmarin. Passar lika bra till kotlett som några glasskulor.

Bondhustrun:
En löjligt god smakkombo är:
blomkål - ugns"rostad" i skivor ca 20 minuter (med olivolja och flingsalt samt svartpeppar på)
plus ruccola och chèvre (inte sådan med mögel på!)

Blandas ihop till en sallad. Receptet hittade jag på en plastpåse runt ett blomkålshuvud en gång och sen gör det succé. Främst gör vi det på sommaren av någon anledning men nu blev jag sugen... Det är helt klockrent. Tycker jag.

rubus articus:
Inget exotiskt direkt, men röda linser och spenat gör sig riktigt bra ihop!

Emma:
Hmm, vet inte riktigt om jag har några revolutionerande smakkombinationer men jag postade ett recept på grönsakstryffel på min blogg idag. Har inte testat det själv men det låter spännande.

Annars äter jag mycket keso, mosat med chilisås, ajvar, balsamvinäger, soja blir det en lätt sås. Eller med banan som man även "fluffar" upp lite grann, sött och gott, till till exempel pannkakor eller fruktsallad.

Inga kommentarer: