24 maj 2008

Party-tajm


Maj är som ett never ending party. Skolfest, klassfest, 40-årsfest, inviga nya altanen-fest, jympaavslutningsmiddag, svärföräldrarnas förlovade i 50 år-fest, laserdomefest, flytt till lägenhet-fest, grillparty, årsmiddag, Helena fyller år-fest, Vårrusetpicnic och Mors dag. Så där håller det på, juni finns inte. resten av sommaren finns inte, det är nu, det är maj som gäller. Nu eller aldrig ställer vi till med ett hejdundrande party.
Vilken tur att jag fyller år i slutet av oktober.
Här är en exellent picknicksallad att runda av med.

Räk- korv- och bönsallad

1 burk svarta bönor
1 burk kikärter
3 finstrimlade salladslökar
1 burk strimlad grillad paprika eller egengrillad
1 näve finhackad persilja
1 näve finhackad koriander
några nävar blandade gröna blad
3 finhackade vitlöksklyftor
1/2 kg skalade räkor
4-5 kryddstarka korvar


Dressing:
1 dl olivolja
1/2 dl färspressade citronjucie
1/2 msk paprikapulver
1/2 tsk cayennepeppar
1 msk spiskummin
1 msk råsocker


Blanda samman alla ingredienserna till salladen utom korv och räkor. Mixa ihop dressingen och häll den över salladen. Smaka av med salt och peppar. Strax innan servering lägger du på räkor och grillad korv skuren i bitar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser väldigt gott ut men jag är lite skeptisk till räkor och korv tillsammans. Har aldrig gillat den idén, räksallad på korv med bröd är obegripligt för mig.

Anonym sa...

Kan ju tillägga att jag inte borde döma förään jag testat, men det dröjer nog innan jag vågar det.

Ninna sa...

Skippa räkorna, men gör kryddblandningen. Den ger ett otroligt lyft.

Sanna sa...

Detta såg verkligen gott ut! Ska jag nog testa till helgen :) räkor och korv tillsammans var nytt för mig men jag är alltid nyfiken på att testa något nytt :)
vilken trevlig blogg du har här förresten!