18 maj 2008

Rabarbermarinera mera


Rabarberna är klara för skörd och jag har fler än någonsin. Det blir kompott, paj, chutney och det senaste tillskottet en rabarbermarinad från senaste Svd Min Helg.

Tina Hellberg som gjort receptet har tänkt det till revbenspjäll. Jag tänkte om och använde det till fläskkarré. Samma smak, men mer kött och mindre stök och bök. Spjällen ska kokas i 40 minuter innan marinad och grillning. Inget för stressad kvinna en majsöndag mellan dansuppvisningar och klassfester.
Gör som ni vill, gott blir det hursomhelst.

Rabarbermarinad

300 g rabarber
4 msk muscovadsocker eller råsocker
2 msk äppelcidervinäger
3 msk tamarisoja
1 msk stött sichuanpeppar
några stänk tabasco

Skölj och skiva rabarerna. Blanda med de övriga ingredienserna och koka tills det blir en mjuk sås. Häll den heta marinaden över köttet och låt det marinera, helst några timmar. Min marinadtid blev ungefär en timme och det blev bra ändå. Rester av såsen penslade jag på under grillningen, för extrasmak. Men var tog grillvädret vägen?

Inga kommentarer: